Heeft Duitsland een apostille nodig?
3 min readEen aantal documenten uit Duitsland kunt u meteen gebruiken in Nederland. Andere laat u legaliseren door de autoriteiten van Duitsland. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.
Welke landen hebben apostille nodig?
Deze toont aan dat de handtekening op het document echt is. Met een apostille kunt u uw document gebruiken in alle landen die meedoen aan het verdrag.
Gebruik documenten binnen de EU
- België
- Bosnië en Herzegovina.
- Bulgarije.
- Duitsland.
- Estland.
- Frankrijk.
- Italië
- Kaapverdië
Heb ik een apostille nodig?
Het apostilleverdrag
In de apostilleverdraglanden buiten de EU heb je altijd legalisatie in de vorm van een apostille nodig. Binnen de Europese Unie soms ook, maar vaak niet. Sinds 2019 is binnen de EU een apostille meestal niet meer nodig voor openbare documenten en officiële kopieën.
Hoeveel kost een Apostillestempel?
Voor het aanvragen van een apostille betaalt u € 22 griffierecht. De betaalmogelijkheden verschillen per rechtbank. U ontvangt de apostille nadat u het griffierecht heeft betaald.
Hoe oud mag een apostille zijn?
Een apostille of legalisatie van een ongehuwdverklaring is maximaal 6 maanden geldig. Dat betekent dat de MVV binnen de geldigheidsduur van de apostille of legalisatie moet zijn aangevraagd. De termijn van 6 maanden gaat lopen vanaf de datum van afgifte van het document, en niet de legalisatiedatum.
Hoe apostille aanvragen België?
Om in België een Apostille te verkrijgen dient u naar de legalisatiedienst van FOD Buitenlandse Zaken te gaan in Brussel. U kan hier een afspraak maken dan wordt u snel bediend.
Wat kost het legalisatie?
Legaliseren van documenten kost €10 per document. U kunt meteen aan de balie betalen. Dit kan contant, maar pinnen heeft de voorkeur.
Hoe kom ik aan een apostille?
U haalt de apostille bij een rechtbank in Nederland. Na legalisatie kunt u het document gebruiken in het buitenland.
Hoe lang is een legalisatie geldig?
In Nederland is de legalisatie van een handtekening over het algemeen 3 maanden geldig. In andere landen gelden andere termijnen. Zie voor meer informatie de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Welke documenten moeten gelegaliseerd worden?
Legalisatie van documenten. U moet officiële buitenlandse documenten laten legaliseren. Officiële documenten zijn bijvoorbeeld geboorteaktes, ongehuwdverklaringen, huwelijksaktes of diploma’s. Bij legalisatie wordt gekeken of uw document is afgegeven door de juiste persoon of instelling.
Wie mag legaliseren?
Iedere notaris in Nederland kan uw handtekening legaliseren. Een notaris kan daarvoor kosten in rekening brengen.
Waar geboorteakte legaliseren?
Op de website Nederlandwereldwijd.nl kunt u het land of gebied kiezen waar uw document vandaan komt. U ziet dan hoe u het document daar kunt laten legaliseren. Bijvoorbeeld een afschrift van een geboorteakte.
Wat is een gelegaliseerde kopie?
Een gewaarmerkte kopie is een kopie van een document met een originele waarmerkstempel (inktstempel) en een handtekening of paraaf van de instelling die het document heeft afgegeven, of van een notaris die in een EER-lidstaat is gevestigd.
Wat is een gelegaliseerde kopie paspoort?
Bent u in het buitenland en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kan een Nederlandse ambassade of consulaat-generaal een kopie van uw Nederlandse identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) legaliseren. U krijgt dan een ‘gewaarmerkte kopie‘ of een ‘kopie conform origineel’.
Wat is een gelegaliseerde handtekening?
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. U hebt bijvoorbeeld een gelegaliseerde handtekening nodig als u iemand een volmacht wilt geven. Een bedrijf of organisatie kan ook om een gelegaliseerde handtekening vragen.