De achterderailleur zit vast in de spaken, wat kan de oorzaak zijn?
5 min read
Gevraagd door: Dan Aukuso
Waardoor breekt een derailleur?
Enkele veel voorkomende redenen voor breuk zijn: Het raken van een obstakel (bijv. een boomtak) In de spaken raken (slecht afgestelde lage eindschroef of de derailleur wiebelde om een of andere reden genoeg om in de spaken verstrikt te raken) Ketting te kort.
Hoe weet ik of mijn derailleur beschadigd is?
Citaat uit de video: De sleutel is om te kijken naar de achterderailleur we kunnen zien dat het iets naar binnen is gebogen. En kijk ook naar de geleiderpoelie die niet in lijn lijkt te zijn met de ketting of het tandwiel erboven.
Wat veroorzaakt gebroken spaken?
Spaakbreuk kan worden veroorzaakt door een aantal verschillende dingen – alles van stenen/stokken tot verkeerde spanning, gecorrodeerde nippels of defecte spaken. Het is niet ongewoon dat een enkele spaakbreuk leidt tot het uitvallen van andere spaken, omdat de spanning op de overige spaken toeneemt als er één breekt.
Wat gebeurt er als de derailleurhanger verbogen is?
Wat gebeurt er wanneer een derailleurhanger verbogen is? Een perfect rechte derailleurhanger moet altijd een rechte hoek vormen ten opzichte van de achteras als je hem van achteren bekijkt. Wanneer een derailleurhanger verbogen is, wordt hij “uitgelijnd” genoemd. Een verkeerd uitgelijnde hanger resulteert in slecht schakelen.
Kan een achterderailleur gerepareerd worden?
Sommige problemen kunnen op het parcours worden gerepareerd, andere vereisen onderdelen en gereedschap die de meeste fietsers niet bij zich hebben. De aandrijving van je fiets is echt een eenvoudig systeem, en als je weet waar je op moet letten, kun je je derailleur gemakkelijk zelf repareren.
Waarom breekt mijn derailleur steeds?
Als je ketting te lang is, en je zit in de ‘klein-klein’ combinatie, is het mogelijk dat de derailleur op zichzelf klapt. Draai je fiets om en zet hem in de kleinste versnelling voor en de kleinste versnelling achter en controleer of de ketting niet over de derailleur schuurt.
Hoeveel kost het om een derailleur te repareren?
Er zijn verschillende prijzen voor vervangende derailleurs, van $20 tot $700.
Hoe lang gaan achterderailleurs mee?
Een achterderailleur van goede kwaliteit kan 3 tot 5 jaar meegaan, terwijl merkloze of kwalitatief minder goede exemplaren 2 jaar meegaan, ongeacht de duurzaamheid van de achterderailleur zal het jockeywieltje na verloop van tijd slijten en kan zeer goedkoop door nieuwe worden vervangen.
Hoe weet ik of ik een nieuwe achterderailleur nodig heb?
Als er speling is, koop dan een nieuwe. Druppel ook wat Tri-Flow of iets dergelijks in alle draaipunten. Als het echt vuil en plakkerig is, zal het moeilijker zijn om te schakelen zoals je beschrijft. Als met schone, gesmeerde draaipunten de derailleur nog steeds niet goed beweegt, heb je waarschijnlijk een nieuwe nodig.
Waar breken spaken meestal?
De meeste fatsoenlijke spaken breken, als ze breken, bij de bocht waar ze de naaf ingaan. Een minder voor de hand liggende kromming, slechts af en toe, maar vaak genoeg om te vermelden, is waar de spaaknippel uitkomt. Soms zit de nippel niet goed, en krijg je daar een bocht.
Waarom breek ik steeds spaken op het achterwiel?
Fietsspaken breken meestal door slijtage. Een veel voorkomende oorzaak voor spaakbreuken is dat de fietser een stoeprand of kuil heeft geraakt, de fiets niet goed onderhoudt, of dat de passagier te zwaar is voor dat model. Ruwer terrein doet de velgen ook sneller verslechteren, waardoor de spaken sneller verslijten.
Kan ik rijden met een ontbrekende spaak?
Je kunt technisch rijden met een gebroken/ontbrekende spaak, maar dat is niet ideaal. De ontbrekende spaak gaat druk uitoefenen op de andere, en zal grotere problemen veroorzaken als je hem niet vervangt.
Kun je rijden met een kapotte derailleur?
Een gebroken derailleurkabel kan gebeuren zonder waarschuwing, waardoor je twee opties hebt: Naar huis lopen of terugrijden in de zwaarste versnelling. Er is echter een derde, meer wenselijke, optie.
Hoe controleer je de uitlijning van de achterderailleur?
Citaat uit de video: Het is een heel eenvoudig principe. We moeten dus in gedachten houden dat het makkelijker is om de hanger verticaal te buigen. dan horizontaal.
Hoe repareer ik de achterderailleur van mijn fiets?
Citaat uit de video: Het wordt waarschijnlijk tegengehouden door de limietschroef of de schakelpositie draai eerst de H limietschroef een paar slagen linksom pedaal.
Hoe repareer je een derailleur?
Citaat uit de video: Trek de ketting eruit en je'bent klaar om de oude derailleur te verwijderen. De meeste railers zitten vast met een inbusbout. Dus je'hebt je inbussleutels hiervoor nodig meestal kun je je schakelkabel hergebruiken.
Hoe repareer je een verbogen derailleur?
Citaat uit de video: Het is niet altijd zo duidelijk als het recht is, maar wat je kunt doen. Als je echt moest is een verstelbare sleutel op. De hanger zo en vanaf de achterkant van de motor.
Hoe repareer je versnellingen op een fiets die niet wil schakelen?
Citaat uit de video: Je moet misschien de kabel losmaken. De kabel van de derailleur helemaal losmaken om de zaak te laten verschuiven en dan de kabel weer vastmaken en opnieuw afstellen.
Hoe bescherm ik mijn derailleur?
Citaat uit de video: Tandwiel dan de derailleur omwikkelen. En vulling vastzetten met zip ties of tape om ervoor te zorgen dat het niet wegglijdt en je derailleur bloot komt te liggen tijdens het transport.
Moet ik de spaakbeschermer verwijderen?
Citaat uit de video: En een aangepaste sleutel. En dan de andere kant op en daar ga je hem losschroeven leg hem eraf. Als je het spoor bijster raakt. Dat komt nog wel. Het is als een puzzel, dus als je aan de binnenkant kijkt…
Is een achterderailleurbeschermer nodig?
Bij een ernstige botsing is de kans groot dat het beschermplaatje buigt en de derailleur raakt of samendrukt. Daarom zijn derailleurhangers nodig, zelfs wanneer de fiets een derailleurbeschermer heeft, omdat zij de negatieve gevolgen van een botsing verder minimaliseren.