Alfine 11-speed - wat is er nodig om het te installeren? Wat zijn veel voorkomende problemen bij de installatie? - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Alfine 11-speed – wat is er nodig om het te installeren? Wat zijn veel voorkomende problemen bij de installatie?

4 min read

Gevraagd door: Jennifer Williams

Hoe goed is Shimano Alfine?

Shimano Alfine naven zijn uitstekend, en ik denk dat ze voor veel mensen een betere optie zijn dan een Rohloff naaf. Dat komt omdat ze goedkoper zijn, stiller en met een trigger of nette drop bar shifters. Ik hou vooral van de elektronische versnellingspoken.

Hoe werkt de Alfine hub?

In plaats daarvan maakt de verzegelde Alfine gebruik van een oliebad, zoals de transmissie van een auto, dat via een poort kan worden afgetapt. Verse olie kan worden ingespoten met een speciale injectiespuit. Het hele systeem draait rond een stilstaande as met drie pallen, wigvormige stukjes metaal die door een veer worden belast.

Wat is het verschil tussen Nexus en Alfine?

De twee belangrijkste verschillen met de Alfine 8 lijken de buitenafwerking te zijn, die beter is bij de Alfine, en de remopties. Beide kunnen velgremmen gebruiken, de Nexus 8 Premium kan rolremmen gebruiken, terwijl de Alfine schijfremmen kan gebruiken. De Nexus naven voor terugtrapremmen zijn/waren de “gewone” versie met glijlagers.

Hoe verwijder je Alfine wielen?


Citaat uit de video: Je moet het wiel omhoog trekken. Naar je toe om het te verwijderen zou het er makkelijk uit moeten glijden. Als je horizontale uitvaleinden hebt moet je het wiel naar achteren trekken.

Zijn Alfine tandwielen goed?

Onze beoordeling
De Alfine naafversnelling is de verbeterde tegenhanger van Shimano’s succesvolle Nexus naaf. Hij is soepeler, voelt beter aan en lijkt robuust genoeg om jaren mee te gaan. Interne versnellingsnaven hebben een zekere schoonheid; ze zijn misschien zwaarder, maar het voordeel is dat ze gemakkelijk te onderhouden zijn.

Wat zijn interne versnellingsnaven?

Wat is een interne versnellingsnaaf? De interne versnellingsnaaf, ook wel naafversnelling of afgekort IGH genoemd, is een systeem dat wordt gebruikt om de overbrengingsverhouding van een fiets te veranderen. Dit gebeurt met planetaire of epicyclische tandwielen die in de achternaaf zijn ondergebracht en afgedicht. De interne versnellingsnaaf is een alternatief voor een derailleur.

Zijn naafversnellingen goed?

Over het algemeen hebben naafversnellingen een lange levensduur en zijn ze meestal onderhoudsvrij. Het voordeel van een naafversnelling is dat je kunt schakelen als je stilstaat. Met naafversnellingen kun je onbeweeglijk van boven naar beneden schakelen, wat handig is voor stadsrijders die bij verkeerslichten willen schakelen.

Zijn interne versnellingsnaven beter?

Interne versnellingsnaven zijn betrouwbaarder dan derailleursystemen en vergen veel minder onderhoud. De getrapte overbrengingsverhoudingen van de bovenste versnelling maken grote kettingbladen overbodig bij fietsen met kleine wielen. In tegenstelling tot derailers kunnen versnellingsnaven bij stilstand schakelen, erg prettig in het drukke stadsverkeer.

Kun je een Rohloff-naaf op elke fiets zetten?

De belangrijkste reden waarom ik deze lijst niet heb samengesteld is dat Rohloff-naven op bijna elke fiets achteraf kunnen worden gemonteerd – dus elke fiets kan technisch gezien een Rohloff-fiets zijn! Er zijn vele manieren om de ketting te spannen, de kabels te beheren of de naaf in elk frame te bevestigen. Toch is een speciale Rohloff-fiets erg leuk om te hebben.

Wat is een Shimano Nexus naaf?

Shimano Nexus is een merk van fietsonderdelen dat producten omvat zoals epicyclische versnellingsnaven, cranksets, shifters, remhendels, naafremmen, naafdynamo’s en een CPU voor het automatisch schakelen.

Wat is een rolrem op een fiets?

Rollerbrakes zijn kabelbediend met metalen remvlakken die met fietsvet worden gesmeerd. In een cilindrische behuizing zijn de nok en de rollen volledig afgedekt. De koelschijf voor de remmen – om de kans op oververhitting te verkleinen – en de remarm voor de kabel zitten buiten de behuizing.

Hoe werkt een 3 versnellingsnaaf?

Citaat uit de video: Похожие запросы

Hoe werkt een 3 versnellingsnaaf?

Drieversnellingsnaven gebruiken een planetair tandwielstelsel om een overbrengingsverhouding tussen het tandwiel en het wiel tot stand te brengen. In dit versnellingssysteem zit het zonnetandwiel vast terwijl de planeetcarier ronddraait. Hierdoor draaien de planeetwielen, die op hun beurt het ringwiel laten draaien. De bestuurder kiest een snelheid met behulp van een shifter.

Hoeveel kost een Rohloff-naaf?

Rohloff-naven zijn perfect stil van versnelling 8 tot versnelling 14. We kunnen er niet omheen: Rohloff-naven zijn duur. Reken op 1600 dollar of 1100 euro voor alleen de naaf en de versnellingspook (complete fietsen beginnen bij 2500 euro). Je moet ook rekening houden met de kosten van een nieuw wiel.

Hoeveel weegt een Rohloff-naaf?

Het gewicht van een gemonteerde Rohloff SPEEDHUB 500/14 CC OEM inclusief twist shifter, schakelkabels en kabelgeleider is ca. 1820g. De vergelijking tussen de Rohloff SPEEDHUB 500/14 en het derailleursysteem laat slechts een geringe gewichtstoename zien.

Waar worden Rohloff-naven gemaakt?

Rohloff AG is een Duits bedrijf uit Fuldatal bij Kassel dat naafversnellingen, fietskettingen en gereedschappen produceert die bekend staan om hun duurzaamheid en hoge prestaties.

Hoe werkt een Rohloff-naaf?

Heel eenvoudig: een Rohloff Speedhub is een systeem met 14 versnellingen die volledig in de achternaaf zijn ingebouwd, waardoor voor- en achterderailleurs, meerdere kettingbladen en een cassette overbodig worden. De overbrengingsverhoudingen zijn gelijk verdeeld voor een optimaal bereik van versnellingen, vergelijkbaar met een derailleursysteem (geen overlapping van versnellingen).