Afstelling achterderailleur - Project Sports
Nederlands | English | Deutsch | Türkçe | Tiếng Việt

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Afstelling achterderailleur

6 min read

Gevraagd door: Claudia Anderson

In welke stand moet de derailleur staan?

Omhoog schakelen
Dit bepaalt hoe ver de derailleur naar het wiel toe kan bewegen (de ondergrens). Duw het lichaam van de derailleur tot zo dicht mogelijk bij het wiel. De kooi van het jockeywiel zou niet verder moeten kunnen bewegen dan een positie direct onder het grootste tandwiel.

Wat doet de limietschroef B?


Citaat uit de video: De G is de geleiderpoelie die onze ketting over de cassette leidt B is voor de B-stelschroef die's de lichaamshoekschroef die helpt de geleiderpoelie dicht bij de tandwielen te plaatsen.

Wat doen de H en L schroeven op een derailleur?

De limietschroeven regelen niet de derailleur op de tandwielen tussen de twee uitersten. Deze worden ingesteld met behulp van de stelschroef van de loop en de spanning op de binnendraad. De limietschroeven zijn gewoonlijk gemerkt met “H” en “L”. De “H” regelt de buitenste begrenzing van de derailleur, en de “L” regelt de binnenste begrenzing.

Kun je de derailleurspanning aanpassen?

Afstellen van de kabelspanning
Door de afsteller tegen de klok in te draaien wordt de spanning op de kabel verhoogd, waardoor de derailleur dichter bij het wiel komt. Rechtsom draaien vermindert de spanning en brengt de derailleur terug naar het frame. Als de ketting aarzelend omhoog lijkt te schakelen, verhoog dan de kabelspanning door de stelschroef tegen de klok in te draaien.

Hoe plaats je een achterderailleur?

Citaat uit de video: Het wordt waarschijnlijk tegengehouden door de limietschroef of de schakelpositie draai eerst de H limietschroef een paar slagen linksom pedaal.

Moet je eerst de voor- of achterderailleur afstellen?

In een notendop, stel eerst de voorderailleur af, dan de achterderailleur. Toon activiteit op deze post. Als de derailers slechts een kleine aanpassing nodig hebben (ze staan in principe goed afgesteld maar zijn “niet helemaal goed”) dan stel je degene af die duidelijk verkeerd staat, controleer je de algehele afstelling nog een keer, dan stel je nog een keer af wat afgesteld moet worden.
9 juni 2016

Wat zijn de 3 schroeven op de achterderailleur?

De meeste derailleurs hebben drie limietschroeven: de bovenste limiet, de onderste limiet en de B-limiet. De bovenste limietschroef bepaalt de maximale afstand die de derailleur kan schakelen in de hoge versnellingen. De onderste limietschroef stelt de maximale afstand in die de derailleur kan schakelen in de lagere versnellingen.
18 aug 2017

Hoe dicht moet het wiel bij de cassette zitten?

Met de motor in de hoogste versnelling moet het bovenste wiel net vrij van de cassette lopen. Rechtsom draaien vergroot het gat, linksom draaien sluit het gat. Afstellen tot er ongeveer 2 mm ruimte is tussen de cassette en het bovenste jockeywiel.
5 oktober 2020

Hoe dicht moet je derailleur bij de cassette zitten?

Gewoon de geleiderpoelie zo dicht mogelijk bij de onderkant van het tandwiel zetten zonder dat hij lawaai maakt. Maar naarmate de cassetteverhoudingen groter worden, is de aanbevolen ruimte opgelopen van 1-2 mm tot 5, 6, 7 of zelfs 8 mm, afhankelijk van de afstelling. Hoe groter het verschil in aantal tanden tussen de bovenste twee tandwielen, hoe meer ruimte je nodig hebt.
29 sep 2017

Hebben limietschroeven invloed op het schakelen?

Kabelspanning en limietinstelling
Simpel gezegd kan traag opschakelen worden veroorzaakt door te weinig kabelspanning, terwijl traag terugschakelen te veel spanning kan zijn. Limietschroeven stellen de uitersten in waarvoor een derailleur kan rijden. Te vaak spelen mensen ten onrechte met deze schroeven als het schakelen slecht gaat.
17 aug 2016

Wat is H en L in achterderailleur?

Je derailleur heeft twee limietschroeven. Voor de buitenste limiet stel je de H-schroef af, zodat je ketting niet tussen het tandwiel en de uitvaleenheid valt en voor de binnenste limiet draai je de L-schroef, zodat de ketting niet ontspoort in de richting van de spaken.

Hoe gebruik je H en L op een fiets?

Van achter de fiets gezien beperkt de H schroef de mate waarin de derailleur naar rechts kan bewegen, terwijl de L schroef de mate waarin de derailleur naar links kan bewegen beperkt. Losschroeven laat de derailleur verder in die richting bewegen; vastschroeven beperkt de beweging in die richting.

Hoe lijn je een derailleur uit?

Citaat uit de video: Dan draaien we het gereedschap honderdtachtig graden. Als dit gat groter is dan drie millimeter. We weten dat onze hanger een beetje rechtgezet moet worden. Dus we buigen en we meten onze afstand tot de velg.

Hoeveel kost een derailleurverstelling?

Derailleurs – (per derailleur) $25 arbeid voor het afstellen en smeren van de derailleur. Als de kabel en behuizing vervangen moeten worden, is het arbeidsloon $25 plus de kosten van de kabel en behuizing. Als een verbogen derailleur moet worden uitgelijnd, komt daar $15-20 arbeidskosten bij.

In welke richting draai je een loopversteller?

Draai daartoe de stelschroef van de loop (zie hieronder) tegen de klok in. Als de ketting niet goed schakelt van het grootste naar het kleinste kettingring, moet de binnendraadspanning worden verlaagd. Om dit te doen, draait u de stelschroef rechtsom.

Hoe lijn je een derailleur uit?

Citaat uit de video: Dan draaien we het gereedschap honderdtachtig graden. Als dit gat groter is dan drie millimeter. We weten dat onze hanger een beetje rechtgezet moet worden. Dus we buigen en we meten onze afstand tot de velg.

Hoe weet ik in welke versnelling ik zit op mijn motor?

Citaat uit de video: Als je in je makkelijkste versnelling wilt gaan op je fiets. Kleine kettingring grootste versnelling op je cassette.

Welk tandwiel is versnelling 1 op een fiets?

Conclusie. Dus, daar heb je het. Versnelling 1 is een ongelooflijk nuttige versnelling wanneer je met gemak steile heuvels moet beklimmen. Het vinden van versnelling 1 is ook gemakkelijk – gebruik gewoon de versnellingspook om de ketting te verplaatsen, zodat hij op het voorste kettingblad ligt dat het dichtst bij de fiets is en het achterste tandwiel dat het dichtst bij het achterwiel is.

In welke uitrusting moet een fiets worden gestald?

De fiets moet worden gestald met de versnellingen in de hoogste stand (de ketting op het kleinste tandwiel), zodat de veer in de derailleur onder de minste druk staat, en de kabel ook onder de laatste spanning. Zo rekt de kabel minder uit en blijven de tandwielen langer afgesteld.
3 juli 2015

Welke versnelling is het beste voor bergopwaarts fietsen?

Lage versnelling = gemakkelijk = goed om te klimmen: De “lage” versnelling op je fiets is het kleinste kettingblad vooraan en het grootste tandwiel op je cassette (achterversnelling). In deze stand is het trappen het gemakkelijkst en kun je met de kleinste weerstand omhoog trappen.

Wat is de zwaarste versnelling op een fiets?

Aangenomen dat je het hebt over een fiets met de versnellingsmechanismen in het zicht, wat de meest gebruikelijke manier van schakelen is, is de hardste (hoogste) versnelling wanneer de ketting op de grootste tandring bij de pedalen ligt (in schakeljargon de “voorkant” genoemd, ook al zitten de pedalen in het midden van de fiets).