Achterderailleur schuurt tegen ketting in hoogste versnelling
5 min read
Gevraagd door: Shonda Bennett
Moet de ketting de derailleur raken?
De kooi moet zeer dicht (1 à 2 mm) bij de ketting aan de binnenzijde (fietszijde) worden geplaatst, zonder dat de ketting schuurt. Als het schuurt, draai dan de L-schroef in zeer kleine stapjes (kwartslag of minder) los door tegen de klok in te draaien tot de ketting niet meer schuurt tijdens het trappen.
Hoe stop ik kettingwrijving?
Citaat uit de video: Als je ketting schuurt tegen je buitenste of binnenste plaat van je voorderailleur. Er zijn twee begrenzingsschroeven die de beweging van de derailleur controleren de buitenste begrenzingsschroef die
Hoe schakel je naar het kleinste tandwiel?
Citaat uit de video: Ik kan dit rondtrappen. En als ik gewoon handmatig op de Kait kooi druk. Zo over en nu ging het naar het kleinste tandwiel als de begrenzingsschroef te strak stond afgesteld.
Waarom raakt mijn derailleur mijn cassette?
Wanneer de veer breekt of verslijt, wordt de derailleur “zwak” en trekt de ketting hem te veel naar voren. In sommige gevallen neemt de derailleur een onhandige positie aan, waardoor hij tegen de cassette schuurt. Als je een slechte derailleurveer hebt, is de oplossing deze te vervangen of een nieuwe derailleur te kopen.
Hoe strak moet een derailleurkabel zitten?
Zorg ervoor dat de bevestigingsbout van de derailleur goed vastzit, anders wordt het schakelen slordig, hoe goed de kabel ook is afgesteld. Hiervoor is gewoonlijk een inbussleutel van 5 mm nodig. Als je de exacte specificatie niet kunt vinden, is 5 tot 8Nm het gebruikelijke bereik voor deze bout.
Hoe strak moet de versnellingskabel zitten?
Citaat uit de video: Als je dat gedaan hebt. En je krijgt hier meer dan vijf millimeter speling als goede indicatie dat je kabel los zit.
Hoe reset je een loopverstelling?
Als de stelschroef van de loop helemaal naar binnen of naar buiten staat, is er geen afstelling mogelijk. In deze gevallen moet de loop opnieuw worden afgesteld. Schakel naar het binnenste kettingring en draai de binnenste draadklembout los. Draai de cilinder volledig rechtsom en ongeveer 2 volledige slagen terug.
Wat is cross chaining?
Kruisketting is wanneer je in je grote kettingblad en het grootste tandwiel van je achterste cassette zit, of op je kleine kettingblad en je kleinste tandwiel. Het probleem is dat dit je ketting diagonaal tot het uiterste rekt, en onnodig, omdat je ook gewoon naar je andere kettingblad kunt schakelen en een vergelijkbare overbrengingsverhouding kunt vinden.
In welke versnelling moet je gaan fietsen bergop?
Lage versnelling = gemakkelijk = goed om te klimmen: De “lage” versnelling op je fiets is het kleinste kettingblad vooraan en het grootste tandwiel op je cassette (achterversnelling). In deze stand is het trappen het gemakkelijkst en kun je met de kleinste weerstand omhoog trappen.
Wat doet de B schroef op een achterderailleur?
De B-gap of B-spanningsschroef bevindt zich helemaal achteraan je derailleur. Hij drukt tegen een lipje op de derailleurhanger van je frame, waardoor je de afstand tussen de bovenste poelie van je achterderailleur en de cassette kunt instellen.
Moet je eerst de voor- of achterderailleur afstellen?
In een notendop, stel eerst de voorderailleur af, dan de achterderailleur. Toon activiteit op deze post. Als de derailleur slechts een klein beetje moet worden bijgesteld (ze zijn in principe afgesteld, maar “niet helemaal goed”), dan stel je degene af die duidelijk verkeerd staat, controleer je de algehele afstelling nog een keer, en stel je nog een keer af wat bijgesteld moet worden.
Wat doet de stelschroef op een achterderailleur?
Dat is een stelschroef, die wordt gebruikt om de derailleur af te stellen. Als je achter de fiets staat, draai je de stelschroef linksom of rechtsom in stappen van een halve omwenteling totdat de aarzeling is verholpen.
Hoe span je een fietsketting met een derailleur?
Zoek de derailleurschroef met de letter “B” eronder. Steek je schroevendraaier in de B-spanningsschroef. Draai de derailleurschroef tegen de klok in om de spanning van de ketting te verminderen. Draai de B-spanningsschroef rechtsom om de ketting rond de tanden van het achtertandwiel te spannen.
Hoe stel je de B-spanningsschroeven af?
Citaat uit de video: Help de kleine man door eerst het derailleurhuis terug te trekken maak de aanpassingen die je wilt en zet de derailleur dan terug in zijn normale. Positie.
Wat is cross chaining?
Kruisketting is wanneer je in je grote kettingblad en het grootste tandwiel van je achterste cassette zit, of op je kleine kettingblad en je kleinste tandwiel. Het probleem is dat dit je ketting diagonaal tot het uiterste rekt, en onnodig, omdat je ook gewoon naar je andere kettingblad kunt schakelen en een vergelijkbare overbrengingsverhouding kunt vinden.
Hoe span je een fietsketting met een derailleur?
Zoek de derailleurschroef met de letter “B” eronder. Steek je schroevendraaier in de B-spanningsschroef. Draai de derailleurschroef tegen de klok in om de spanning van de ketting te verminderen. Draai de B-spanningsschroef rechtsom om de ketting rond de tanden van het achtertandwiel te spannen.
Waar moet de voorderailleur zitten?
De voorderailleur moet parallel lopen met de kettingbladen. Als dat niet het geval is, draai dan de bout waarmee hij aan het frame bevestigd is los en draai hem in de juiste positie. Recht boven de grootste kettingring moet de buitenrand van de derailleur 2-3 mm boven de tanden van de kettingring zitten.
Hoe stel je een kettinggeleider af?
Citaat uit de video: Je moet beide bouten gelijkmatig afstellen zodat het achterwiel uitgelijnd blijft. Draai hier je stelbouten in of uit tot je ongeveer drie vingers spanning hebt bij de kettingschuif.
Heb je echt een kettinggeleider nodig?
Waarom je een kettinggeleider zou moeten gebruiken. Het monteren van een kettinggeleider op je mountainbike geeft je een extra gevoel van veiligheid, waardoor je hopelijk nooit je ketting zult laten vallen. Wanneer je door ruwe stukken parcours vliegt, springt de ketting op en neer en kan hij soms van het kettingblad vallen.
Waarom is de kettingspanning belangrijk?
De juiste kettingspanning is essentieel voor een aanvaardbare levensduur, omdat een te hoge spanning kan leiden tot versnelde slijtage of overbelasting van de ketting en een te grote speling kan leiden tot een ruwe werking van de ketting en mogelijk tot het overslaan van een tandwieltand, met een catastrofale storing als gevolg.