Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Zijn tubeless banden lekbestendiger?

3 min read

Zoals de naam al aangeeft, zijn tubeless banden buitenbanden zonder een binnenband. Ze zijn aanzienlijk lekbestendiger dankzij een inventieve oplossing waarbij de binnenband is vervangen door vloeibare latex.

Hoeveel gewicht scheelt tubeless?

Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand.

Waarom rijden profs niet tubeless?

Carbon tubevelg is met velgremmen lastig kapot te remmen, van carbon wielen voor clinchers is bekend dat dit zeker wel mogelijk is. En áls je een carbon tubevelg kapot zou remmen dan is de kans groot dat de tube erop blijft zitten. Nu is dit argument voor profs niet (meer) zo relevant.

Wat zijn Hookless velgen?

Hookless velgen kenmerken zich door het feit dat het kleine haakje aan het uiteinde van de velgrand ontbreekt. De officiële aanduiding voor tubeless hookless velgen volgens ETRTO is “TSS”. De gebruikte velg moet voldoen aan de ETRTO norm voor hookless velgen.

Wat is beter tubeless of binnenband?

Een binnenband voegt gewicht en rolweerstand toe, en kan bovendien lek gaan als je over een steen rijdt: een snakebite oftewel stootlek. Een tubeless band is daar veel minder gevoelig voor. Dus je kunt met lagere bandendruk rijden, wat het comfort en de grip ten goede komt.

Waarom niet tubeless?

Nadeel is dat de vloeibare latex kan zorgen voor een smeerboel en door de stevige bandhiel zal de band er lastig omgaan. Tubeless banden hebben door het ontbreken van een binnenband een lagere rolweerstand.

Waarom op tubes rijden?

Doordat er veel minder kans is op een lekke band, kan er met een veel lagere druk gereden worden. Doordat je met een lagere druk in de banden kan rijden in de tubes heb je meer grip. Verder hebben tubes als voordeel dat de band in de bochten breder wordt, waardoor je harder door de bocht kan rijden.

Kan tubeless met binnenband?

Tubeless band met binnenband

Als je een Tubeless band aanschaft is het geen vereiste om zonder binnenband te rijden. Je kunt uiteraard ook gewoon met een binnenband rijden als je dat zou willen.

Wat kost tubeless maken?

Fietswielen en fietsbanden

Buitenband en/of binnenband vervangen €19,-
Wiel naspannen v.a. €21,50
Spaak vervangen v.a. €17,-
Monteren tubeless band, inclusief aanbrengen tape €29,50
Materiaal tubeless maken: tape, latex en ventiel €17,-

Is tubeless lichter?

Met Tubeless MTB ben je sneller, lichter, heb je meer gevoel op de weg en een lekke band is ook zo gemaakt.

Wat te doen bij lekke tubeless band?

Sluit de slang van de spuitbus aan op het ventiel en spuit de werkstof in de band; Laat de band een rustige draaibeweging maken met de werkstof erin, zodat de werkstof zich kan verdelen over het bandoppervlak; Zet de band op de juiste druk met een pomp of CO2-patroon; Poets indien nodig de gelekte werkstof weg.

Hoeveel latex in tubeless band?

Je tubeless MTB band vullen met latex

De hoeveelheid latex die je nodig hebt scheelt per merk, maar gemiddeld moet je ongeveer 60 ml latex per MTB band gebruikten. Je kunt tussentijds altijd meer latex toevoegen als je bijvoorbeeld lek bent gereden.

Waarom tubeless rijden MTB?

Tubeless banden bieden duidelijke voordelen op het gebied van snelheid, comfort, grip en bescherming tegen lekrijden. Doordat er geen onnodige wrijving tussen band en binnenband ontstaat, neemt de rolweerstand aanzienlijk af en wordt deze veel lager dan bij vouwbanden of tubes.

Hoe vaak Sealant bijvullen?

Houd maar aan dat als het warm is, die termijn van drie maanden realistischer is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat toe te voegen.

Wat is tubeless MTB?

Een tubeless wiel bestaat uit een geschikte velg met daarop een geschikte buitenband. In plaats van dat hier een binnenband in zit stroomt er een latexvloeistof doorheen. Wanneer je normaal lek zou rijden, spuit er nu een beetje latex naar buiten wat het gat direct dicht.