Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat is het verschil tussen bouten van graad 2 en graad 5?

4 min read

Waar moet de sluitring?

Als er maar één sluitring was, zal deze over het algemeen aan de kant van de moer gaan, omdat de moer minder oppervlakte heeft in contact met het ding dat wordt aangesloten dan de boutzijde. Als er maar één sluitring wordt gebruikt met een moer/bout, gaat deze meestal aan de kant van de moer.

Wat is een voorgespannen bout?

De voorgespannen bouten in de constructiebouw worden voor permanent gebruik aangebracht. Bij een eventuele sloop of demontage van de constructie worden zijn zij moeilijk te verwijderen en ongeschikt voor hergebruikt, waardoor het gebruik van een deel van het vloeibereik voor het aanspannen verantwoord is.

Wat zijn de sterkste bouten?

12.9 is de sterkste kwaliteit staal in bout verbindingen die in de reguliere handel leverbaar is, door zijn hoge trek en afschuifsterkte bij uitstek geschikt voor zware verbindingen en verbindingen die aan hogere temperatuur onderhevig zijn, o.a. zware dynamische belastingen, hydraulische cilinders, Turbines en …

Wat is een borgmoer?

Borgmoeren zijn moeren met een veiligheid. Dit is een veiligheid die ervoor zorgt dat de moer niet zomaar los kan raken. Dit maakt dit model zeer geschikt om te gebruiken bij bevestigingen waar veel trillingen zijn. Er zijn ook borgmoeren te bestellen die voorzien zijn van een blauwe ring.

Waarom gebruik je een sluitring?

De Sluitring voorkomt dat de constuctie beschadigd bij het aandraaien. De Carrosserieringen verdeelt de kracht van de bevestiging op een groter oppervlak. De Carrosseriering in dunne uitvoering is minder geschikt voor buiten, vanwege het dunne zinklaagje.

Hoe gebruik je een sluitring?

Wrik de borgring los met een platte schroevendraaier.

Als je een borgring met tanden verwijdert, plaatst je de kop van de schroevendraaier onder een tand en duw je hem omhoog, zo nodig met meer tanden. Voor andere ringen plaatst je de kop van de schroevendraaier onder de ring en duw je hem omhoog.

Hoeveel kilo kan een bout dragen?

De kleinste oogbouten dragen een gewicht van 90 kg, de grootste bouten een gewicht tot maar liefst 1800 kg!

Wat is een Voorspankracht?

Voorspankracht. De voorspanning is de klemkracht in Newton (N) die nodig is om de constructiedelen tegen elkaar aandrukt te houden zodat deze delen niet ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. De voorspanning is o.a. afhankelijk van het aandraaimoment en het wrijvingscoëfficiënt van de bout.

Waarom breekt een bout af?

Door middel van een bout worden twee onderdelen op hun plaats gehouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stalen balken. Een bout gaat bijna nooit kapot. Maar door onervarenheid of gehaast werken kan een bout breken.

Hoe borgmoer bevestigen?

Hoe bevestigt u een borgmoer? Wanneer u een borgmoer wilt bevestigen, is het allereerst belangrijk om de moer in de juiste richting te plaatsen: de zijde met de nylon kraag dient als laatste over de bout gedraaid te worden. Voor een optimaal resultaat mag de nylon kraag ook niet beschadigd zijn.

Hoe werkt een borgmoer?

Borgmoeren lijken sterk op gewone moeren. Het verschil is dat er aan de binnenzijde van de moeren een laagje nylon is gemaakt. Door het nylon is het wat zwaarder werk om deze moeren vast te draaien op de bout. Maar het grote voordeel van het laagje nylon is dat de moer niet meer vanzelf los kan draaien.

Hoe borgmoer gebruiken?

Je kunt ook een borgmoer gebruiken in plaats van een gewone moer om de verbinding extra te beveiligen tegen lostrillen. Plaats op de kop een passende sleutel of een passende schroevendraaier voor het aandraaien van de bout-moer verbinding. Plaats op de bijpassende moer een passende steek- of ringsleutel.

Waar moet het ringetje bij een schroef?

Een ring, sluitring of carrosseriering (in Vlaanderen ook bekend als rondel) is een vlak voorwerp met een gat in het midden dat over een schroef of draadeind past en dat onder een schroef, bout of moer wordt geplaatst.

Welke kant moer?

In tegenstelling tot de kop van een bout, bestaat een moer bijna altijd uit een zeshoek die met een sleutel moet worden aangedraaid. Uitzondering zijn de ‘kartelmoer’ met een gekartelde buitenrand, de vierkante moer en de ‘vleugelmoer’ die is voorzien van vleugeltjes: deze kunnen met de vingers worden vastgedraaid.

Hoe krijg ik een moer los?

Spuit kruipolie onder de kop van de bout en rondom de moer.

Kruipolie als WD-40 druppelt onder de kop van de bout en onder de moer, en helpt om het schroefdraad op de bout te smeren. Zo kun je de bout gemakkelijker losdraaien, vooral wanneer hij vastgeroest is. Laat de olie ten minste 20 minuten intrekken.

Hoe krijg ik een schroef los die muurvast zit?

Het enige dat je nodig hebt is een (post)elastiekje en een schroevendraaier of schroefboormachine.

  1. Leg het elastiekje op de dolgedraaide schroef.
  2. Duw het elastiekje met je schroevendraaier in de schroefkop. Hierdoor heb je meer grip doordat het elastiek de lege/beschadigde ruimtes opvult.
  3. Draai de schroef los!

Wat is een Moerensplijter?

Moeren die niet meer te demonteren zijn kunnen op eenvoudige wijze met dit gereedschap gespleten worden. Voor optimaal effect de moer inspuiten met kruipolie. Geschikt voor moeren tot 19mm.