Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat is het meest gebruikte type lager voor autowielen?

4 min read

Welke lagers DT Swiss 240?

Achter maakt DT Swiss voor de 240 naaf gebruik van 2x 6802 lagers in de naaf en 2 x 6902 in de body. De 6802 lagers met een buitendiameter van 24mm, zijn iets kleiner dan die van DT 350.

Hoe lang gaan wiellagers racefiets mee?

Ze lopen meestal heel mooi in den beginne, en gaan doorheen de levensduur een beetje achteruit. Ik schat dat die best tussen ergens tussen de 10-25.000km vervangen worden, afhankelijk opnieuw van gebruik en kwaliteit lager.

Hoe controleer je wiellagers?

Om de wiellagers te controleren, krik je de auto op en check je het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling. Wanneer er sprake is van overmatige speling en/of er een bonkend geluid is het wiellager versleten. Voer de controle ook uit als het wiel draait.

Hoe lang gaat een lager mee?

Taps toelopende lagers moeten regelmatig worden onderhouden – elke 40.000 – 50.000 kilometer, om ze gesmeerd te houden. Afgedichte lagers hoeven niet te worden onderhouden en zouden zo’n 160.000 km of meer meegaan. Toch kan het smeermiddel in een lager opsplitsen en het lager doen falen.

Welke DT Swiss naaf?

De DT Swiss 240 is voor de wielrenner die opzoek is naar de aller beste naaf. Ten opzichte van de DT Swiss 350 is de 240 nog verder geoptimaliseerd in met name gewicht. De diameter van de lagers zijn (achter) iets kleiner dan die van de DT 350, maar wel in RVS uitgevoerd ipv standaard stalen lagers.

Welke naven racefiets?

Een standaard naaf voor een moderne racefiets heeft voor een breedte van 100 mm en achter 130 mm (vroeger ook 120 mm of 126 mm). Een moderne MTB heeft voor ook 100 mm en achter 135 mm. Sommige fietsen zoals fixies of fatbikes hebben vaker afwijkende maten zoals 120 mm, 150 mm etc.

Hoe lang gaat een fietswiel mee?

Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.

Welke wiellagers heb ik nodig?

Om te bepalen welke lagers je nodig hebt, kijk je naar de code op de lagers. De code van een groef-kogellager begint altijd met een 6, die van een hoek-contactlager begint met een 7.

Wat is een conus sleutel?

Conussleutels zijn sleutels waarmee je de naven van fietswielen kan aanspannen, vastzetten en losdraaien.

Hoe lang kun je rijden met een kapotte wiellager?

Met een defect voorwiellager mag je zeker niet verder rijden dan tot het punt waar je een verantwoorde stop kunt maken. Dit kan de eerstvolgende parkeerplaats zijn maar ook de vluchtstrook. Als je lager defect is kan door het metaal op metaal contact de temperatuur binnen de remtrommel of remschijf enorm oplopen.

Wat kosten lagers voor een wasmachine?

Zo kan een wasmachine reparatie van 125 euro (gemiddelde prijs van lagers vervangen) al snel meer dan 500 euro kosten.

Wat kosten nieuwe lagers auto?

Het vervangen van de wiellager kan een dure klus zijn. De gemiddelde prijs ligt meestal tussen de 350 en 450 euro. Die wiellager vervangen kosten kunnen echter sterk uiteen lopen en zijn van meerdere factoren afhankelijk. Wij bieden een wiellager vervangen service aan vanaf € 89,-.

Wat hoor je bij een kapotte wiellager?

Defecte wiellager

Bij een defecte lager hoor je vanaf een bepaalde snelheid een continue zoemend of brommend geluid die in toonhoogte veranderd naarmate de snelheid omhoog gaat. Bij het laten uitrollen in vrij op een mooie vlakke teerweg, lukt het vaak dat onderscheid waar te nemen.

Kan je rijden met kapotte wiellager?

Als de auto tijdens het rijden een zoemend geluid maakt, maar verder niet de indruk geeft defect te zijn, is de meest voor de hand liggende oorzaak een versleten of beschadigd wiellager. Als je daarmee lang blijft doorrijden, gaat het zoemen over in bonken. Dan kan je niet meer veilig verder rijden.

Hoe klinkt een kapotte wiellager?

Als een wiellager versleten is maakt deze een zingend, brommend en/of fluitend geluid. Waardoor een versleten wiellager al snel tijdens het auto rijden wordt opgemerkt. Zo kan het geluid zich bijvoorbeeld wel bij een linker bocht laten horen en niet bij een rechter bocht of juist anders om.

Hoeveel km wiellager?

Een redelijke verwachting van een wiellager is ongeveer 150.000 km. Een wiellager gaat meestal niet stuk door een eigen gebrek maar door invloeden van buitenaf. Veel wiellagers die stuk gaan betreft wiellagers aan de rechter kant.