Nederlands | English | Deutsch | Türkçe

Project Sports

Vragen en antwoorden over voetbal en sport

Wat is het doel van het smeren van BB schroefdraad?

5 min read

Gevraagd door: Cornelius Pawlikowski

With the threads now clean and sharp the next step is to prepare them with a layer of good quality grease. The grease will enable a smooth fit between the cups and the frame, the grease will also reduce the chance of corrosion developing between the materials in the bottom bracket shell and those in the cups.

Wanneer moet ik mijn trapas invetten?

Ongeveer drie maanden is normaal gesproken voldoende tijd, zelfs in de beste omstandigheden, om vuil in de kleine openingen en contactpunten rond het crankstel en de trapas te krijgen. In de zomer in SoCal, doe ik het waarschijnlijk meer om de vier weken dat ik regelmatig op de fiets zit.

Hoe vet je een trapasdraad in?


Citaat uit de video: En smeer de schroefdraad van de onderste rackets op het frame. Dus doe er een mooi laagje op, er kan niet veel op, het duwt zichzelf eruit, verspil geen vet.

Moet je een vierkante trapas invetten?

De logica achter het niet invetten van een vierkante conische as komt voort uit het feit dat het een interferentiepassing is. Vet zou het makkelijker maken voor de crank om langs de conus te glijden, en het risico bestaat dat hij te ver naar beneden glijdt en het vierkante gat in de crankarm groter wordt.

Moet ik mijn stuurbuis invetten?

Invetten van een aluminium stuur is normaal gesproken niet nodig, maar kan nuttig zijn omdat het aluminium in sommige situaties kan corroderen. Een dun laagje vet voorkomt dit.

Smeer je de schroefdraad van de trapas in?

In het geval van de trapas gebruikt u het vet bij de montage ervan, of het nu gaat om schroefdraad, perspassing of iets dergelijks, en op dezelfde manier bij het monteren of schoonmaken van de cranks. Het contactpunt van de cranks met de trapas moet ook worden ingevet.

Wat veroorzaakt een krakende trapas?

Als de crankarmen draaien, maakt de trapas een droog krakend geluid, en dat wordt meestal veroorzaakt door het slingeren van de as rond droge lagers, waar het vet binnenin uit de vele contactpunten is gewassen,” zegt hij.

Hoe voorkom ik dat mijn trapas kraakt?

Maak de schroefdraden van het frame en de trapas grondig schoon en vet ze daarna opnieuw in. Voor hardnekkige piepende trapassen gebruik je teflontape op de schroefdraad. Monteer vervolgens opnieuw met een druppel groene Loctite op de schroefdraad. Voor titanium frames gebruikt u Finish Line Ti-Prep Anti-Seize Assembly Lubricant op de schroefdraad.

Waarom zit mijn trapas los?

Bij een open/losse BB moeten de lagers worden bijgesteld (via de stelbeker) of vervangen. Als je een losse BB vaststelt in een ander type unit, zoals BB30/90 en buitenboordlagers, is het eerste wat je moet controleren het bevestigingssysteem van de cranks en/of de BB-as.

Hoe lang gaan trapaslagers mee?

Wat betreft een trapas, aan de lage kant, misschien 5000 mijl. De basis Shimano die de meeste mensen gebruiken (UN51/55/gelijkwaardig) kan redelijkerwijs 10k+ mijl verwachten. Maar soms heb je pech en krijg je een trapas die misschien 500 mijl meegaat.

Smeer je vierkante cranks?

In mijn ervaring is het precies goed dat vierkantconische cranks wriemelen op de conus. Het is ook juist dat als je de conus vanaf het begin invet, de crankbouten goed aandraait en met rust laat, het goed komt. Ik doe dit al zo’n 17 jaar op mijn eigen fietsen, zonder problemen.

Moet ik krukaslagers invetten?

Het is waarschijnlijk, tenzij uw fiets vrij oud is, dat hij afgedichte lagers in het crankstel heeft, zodat het niet echt nodig is om ze zelf te smeren.

Moet je crankarmbouten invetten?

Met of zonder smeermiddel zullen cranks bij gebruik metaal-op-metaal contact maken met de spindel, waardoor de stalen spindel bij iedereen, behalve bij de lichtste rijders, erodeert. Het smeren van de as voor de montage zorgt voor een voorspelbare perspassing bij een bepaald koppel.

Moet ik schroefdraad invetten?

Citaat uit de video: Maar ik'ben blij om enkele algemene richtlijnen te bieden monteurs gebruiken vaak vet op beide schroefdraden om de schroefdraden te beschermen. binnenin een onderdeel en tegelijkertijd te voorkomen dat bouten ophouden aan het onderdeel.

Welke onderdelen van mijn motor moet ik smeren?

Bottom Bracket Onderhoud – Hoe te verwijderen, installeren en …

Hoe vet je een trapas in zonder hem te verwijderen?

Twee suggesties:

  1. Doe het "fiets op een kant laten liggen" ding en gebruik motorolie. Het is veel beter dan WD-40, maar niet zo goed als vet.
  2. Ik heb een spuitbus lithiumvet. Het is dikker dan olie en je zou zoiets in de trapas tussen de as en de cup kunnen spuiten.


Moet ik krukaslagers invetten?

Het is waarschijnlijk, tenzij uw fiets vrij oud is, dat hij afgedichte lagers in het crankstel heeft, zodat het niet echt nodig is om ze zelf te smeren.

Moet ik krukasbouten invetten?

Met of zonder smeermiddel zullen cranks bij gebruik metaal-op-metaal contact maken met de spindel, waardoor de stalen spindel bij iedereen, behalve bij de lichtste rijders, erodeert. Het smeren van de as voor de montage zorgt voor een voorspelbare perspassing bij een bepaald koppel.

Kun je WD-40 gebruiken voor de trapas?

WD-40 is een penetrerende olie. Het kruipt gemakkelijk langs de afdichtingen van de trapas en verdunt het vet dat de trapaslagers smeert.

Moet je fietslagers oliën?

Vet is essentieel voor fietsen. Zonder vet lopen de lagers stroef en slijten ze snel. Zonder vet veroorzaakt water vastzittende onderdelen.

Is het goed om WD-40 op een fietsketting te gebruiken?

WD-40 is een geweldig smeermiddel voor fietskettingen op waterbasis en zal de ketting niet alleen goed smeren, maar ook roest- en corrosievrij houden.